سرلشکر خلبان شهید علیرضا یاسینی

افسر بی ادعا و منحصر به فرد نیروی هوایی

سه شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۰۵:۴۵ ب.ظ

دوست و همراه شهید سید علیرضا یاسینی :


محمود ضرابی می گوید: «من کهنه سرباز نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران هستم.» این جمله «محمود ضرابی» تیمسار خلبان نیروی هوایی است . وی یکی از دوستان و همراهان شهید خلبان سید علیرضا یاسینی است که پای خاطرات او از این افسر شهید می نشینیم.

 

محمود ضرابی در ابتدا به نوع فعالیت شهید اشاره می کند: من و رضا همیشه با یک هواپیما پرواز می کردیم. او از من جوان تر بود. من دوره کابین عقب را گذرانده بودم که رضا به پایگاه همدان آمد.

رضا خلبان با استعدادی بود بعد که از دو سال با 1000 ساعت پرواز آموزش کابین جلو را شروع کرد. شهید یاسینی یکی از بهترین خلبانان شکاری بود.

 

وی درباره خصوصیات اخلاقی شهید یاسینی می گوید: سید رضا خیلی آرام، کم حرف، نجیب و خونسرد بود. او اهل جنوب ایران در آبادان بود و بسیار خونگرم، دوستدار مردم و وطن خویش بود. 

یکی از بارزترین خصوصیت رضا سازندگی در ارتش بود . زمانی که فرمانده مهرآباد بود بیشتر از 14 ساعت لباس نظامی به تن داشت. او کارهای مفیدی برای ارتش و نیروی هوایی  انجام داده بود. سید رضا مرد پرکاری بود.

زمانی که فرمانده پایگاه شکاری بوشهر بود از او دعوت کردند تا به تهران بیاید؛ رضا گفت: «من تهران را نمی شناسم اگر به آنجا بیایم گم می شوم.» 

شهید یاسینی روحیه سازش پذیری داشت. هیچ وقت نافرمانی نمی کرد و با کسانی که از نظر درجه نظامی از او پایین تر بودند بسیار مهربان بود. او افسر بی ادعا و منحصر به فرد نیروی هوایی بود.

 

ضرابی درباره اولین حمله عراق به نیروی هوایی اضهار می دارد: با شروع جنگ ساعت 5: 14 دقیقه روز 31 شهریور ماه سال 1359 عراق همزمان به مهرآباد ، بوشهر ، تبریز ، همدان و دزفول حمله گسترده ای کرد. ما در پایگاه بوشهر بودیم و من مسئول عملیات بودم. ساعت 4 بعداز ظهر اولین حمله به عراق را انجام دادیم. هدف ها را از قبل در عراق شناسایی کرده و مسیر ها مشخص شده بود. من و سید رضا همان روز با هم پرواز کردیم و در اولین حمله به عراق همه سالم برگشتیم .

 

دوست و همراه شهید یاسینی عملیات 140 فروندی یادآور می شود: این عملیات روز اول مهر ماه سال 59 از شهر های بوشهر ، تبریز ، همدان و دزفول با 14 فروند هواپیما آغاز شد . در این عملیات 8 فروند هواپیما از بوشهر به خاک عراق حمله کرد . من لیدر دسته بودم و رضا لیدر رزو بود .

صدام در یکی از مصاحبه های خود گفته بود « تا به حال آسمان عراق را به این شلوغی ندیده بودم » .

عملیات 140 فروندی یکی از موفقیت آمیزترین عملیات ها بود . در این عملیات « شهید ابوالفضل مهربان » و « شهید محمود شادمان بخت » مورد اصابت پدافند عراق قرار گرفتند و به شهادت رسیدند .

 

وی در ادامه به ذکرخاطره ای می پردازد: در پایگاه شکاری بوشهر بعد از عملیات 140 فروندی من به همراه سید رضا و شهید عباس دوران برای بازدید به پایگاهی رفته بودیم .  آنها برای قدردانی از زحمات بچه ها در عملیات حلقه  گلی را به گردن ما انداختند و ما با هم عکس یادگاری انداختیم . بعد از شهادت سید رضا و عباس دوران، فرزندان آنها سید بهروز یاسینی و امیر رضا دوران برای تجدید با پدرانشان هر سال در همان روز و در کنار من عکس یادگاری می اندازند، تا برای همیشه نام و یاد آنها زنده بماند.

 

تیمسار خلبان محمود ضرابی در پایان خاطرنشان می کند: من فرمانده رضا بودم . به یاد ندارم ماموریتی را به عهده رضا گذاشته باشم و او از انجام آن امتناع کند. سید رضا همیشه برای نبرد آماده بود.

با اینکه فرمانده بودم ولی در مقابل افرادی مثل شهید یاسینی، شهید عباس دوران، رضا سعیدی، منوچهر محققی و علی بختیاری که در شجاعت حرف اول را می زدند همیشه با احترام می ایستادم. آنها برای من الگوی ایثار و گذشت و فداکاری بودند.

 

روحشان شاد و یادشان گرامی باد 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۱
شاهد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی